שביל נוף האירוס שלב ג' – חידוש והנגשת חורשת הנופלים

עיריית נוף הגליל, רמ"י ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, החלו בעבודות לחידוש חורשת הנופלים וביצוע תצפית ואנדרטה לזכרם

3.12.23

עיריית נוף הגליל, רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י), יצאו לביצוע חידוש חורשת הנופלים והקמת אתר הנצחה לזכרם, בהשקעה של כ- 2.6 מיליון שקל. במסגרת העבודות יבוצע שביל מונגש למעבר רכבי חירום ולאנשים עם מוגבלויות.  

תכנון החורשה המוקפד, כולל הקמת רחבת כינוס, אנדרטה לזכר הנופלים וחיבור תצפית זיכרון חדשה לעבר הנוף המרהיב באזור הדרומי של הר יונה.

רונן פלוט, ראש העיר, המעורב בתכנון ועיצוב האתר, אומר כי: "חורשת הנופלים מנציחה את הרוח שהנחילו לנו הנופלים, את הערכים שהם נשאו עמם בחייהם ובמשימת ההגנה על המולדת, ואשר אנו מעבירים לדורות הבאים, בבואנו להתייחד עם זכרם.

"השביל יחובר לכניסה לעיר, והוא המשך לביצוע שלב א' וב' של המסלול באזור הצפוני, שם הושם דגש על חיבור השכונות לטבע ולפריחות הייחודיות המאפיינות את ההר. כאמור, שלב ג' מבוצע באזור הדרומי של הר יונה, הוא מחבר את השבילים  וכולל גישה מונגשת מתחילת רחוב עטרה (חניון קופת חולים מאוחדת). הכניסה הנוספת לשביל היא משכונת הר יונה ד', הנמצאת בשלבי בנייה מואצים".

איל קנץ, מנכ"ל רשות הניקוז מציין כי: "ביצוע השלב החדש ואתר ההנצחה, החל בעיצומה של המלחמה, והעניק חשיבות ומשמעות נוספת להנצחת הנופלים והנופלות. כולנו הרגשנו שיש לנו שליחות בעיצוב פני האתר והתצפית, כך שישקפו את הערכים של הנופלים והמדינה. "נוף טבעי הוא אחד המשאבים הנדירים של העיר, והמטרה היא לחזק את הזיקה של התושבים והמבקרים לסביבה, כאשר הושם דגש על העתקת פקעות ושימור הפריחות המאפיינות את ההר. פיתוח נופי והנגשת ערכי הטבע, תורמים גם לשמירה על טיפוחו וגם לחיבור בין הקהילות ועל כך אני מודה לראש העיר, רשות מקרקעי ישראל וכל השותפים הרבים לפרויקט המשמעותי".

עד כה הושקעו בפרויקט כולו מעל ל- 5 מיליון שקל, והוא כלל העתקת ושתילת גאופיטים (פקעות) בהצלחה מרובה והן פרחו בחורף האחרון, עבודות לחישוף שטח השביל וסלילתו, פינות ישיבה ותצפיות. עוד בוצע "הגשר הצף", המתרומם מעל פני השטח, מאפשר לצפות בצמחייה הצומחת מתחתיו ומעניק חוויה נוספת למשפחות ולמטיילים בשביל, תוך שמירה על ערכי הנוף הייחודים. בשלב האחרון בוצעה כיתת חוץ ייחודית, לטובת ילדי נוף הגליל, שאימצו את השביל ופועלים לטפח אותו במסגרת תוכנית "שומרי הנחל- נוף הגליל שלי", שמובילה רשות הניקוז יחד עם בתי הספר, באמצעות שותפות עם תוכנית עולמות – פסיפס רשת המרכזים הקהילתיים ואגף החינוך בעירייה.