איך יוצרים תהליך תכנון לפיתוח מרחבי הנחל בשיתוף הקהילות?

מיפוי
פיילוט חדשני שמובילות הקהילות ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, במסגרת סקר לניהול משותף במרחב אגן נחל תבור, שם במרכז את הסיפורים המקומיים והתושבים, אשר הופכים למשפיעים ומעורבים בתהליכי מיפוי ותכנון

פיילוט חדש יצא לדרך: הסקר מתבצע באמצעות ממשק (אפליקציה), המאפשרת למשתתפים לסמן על מפה מקומות שאותם הם אוהבים, מקומות שבעיניהם טעונים שיפור או מקומות חדשים שירצו להציע, לרבות שבילים ומסלולי טיול.
הסקר מביא לידי ביטוי את פעילותם, סיפוריהם ורצונותיהם לשנות או לשמר את הסביבה. בפיילוט משתתפים תושבי ארבעה יישובים – גזית, עין דור, כפר קיש וכפר מסר, כאשר בסיומו תתקבל מפה מרוכזת והתוצרים ינותחו, כך שרצונות וצרכי התושבים ימופו וימוקדו.


עובד יבין, מנכ"ל רשות הניקוז, אומר כי:
"הובלנו עם משרד החקלאות את המתודולוגיה לניהול אגני משותף של רשויות הניקוז ולמעשה כעת אנחנו פועלים לממש את הגישה הלכה למעשה, מתוך אג'נדה שקבענו ברשות לתכנן, לבצע ולדבר עם אנשים באותה העוצמה. אני מאמין שהדרך לניהול מרחבים מתחילה "סביב שולחן" שבו כולם שותפים לתהליך, כל בעלי העניין וכל מי שמעוניין לקחת חלק והאנשים תחילה".

"ניהול המרחב במשותף מאפשר לייצר ריבוי תועלות, סביב מטרות משותפות לטבע ולאדם", אומרת שירי פירדמן, מנהלת מחלקת קהל, קהילה וחינוך ברשות הניקוז ומי שמובילה את התוכניות במרחב, "מדובר בתהליך חדשני בו הקהילה המקומית היא חלק מתהליך הייזום והתכנון, כבסיס לחיזוק הזיקה המקומית לשטח הפתוח ולנחל, שימור סיפורי מקום ויצירת בסיס ידע לתכנון עתידי".

"אנחנו למעשה לראשונה בארץ בודקים מה אנשים רוצים לעשות, האם הם רוצים להיות מעורבים, איזה מקומות הם מעדיפים לשמור כטבע פראי ואילו להפוך לנגישים לטיילות, איך הם רואים את עיצוב עתיד המרחב ועוד. עצם התהליך מגבש את הקשר בין התושבים במרחב הנחל ונותן תמונת מצב אמיתית באמצעות תהליכים משותפים", אומר ד"ר גלעד רונן, שמלווה את המיזם.

למיזם שותפים המועצה האזורית עמק יזרעאל, המועצה האזורית הגליל התחתון, המועצה האזורית בוסתן אל-מארג', הנהלות הישובים והתושבים, בהובלת רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי ובליווי מקצועי של ד"ר גלעד רונן.