מקטע חדש על דרך נוף גאון הירדן: מבית יוסף ועד גשר הישנה

בין במורדות בית יוסף לכיוון נהר הירדן, נווה אור והגשר הטורקי: יצאנו לביצוע מקטע נוסף על השביל, שמציע 20 ק"מ של נוף מרהיב ותצפיות

בימים אלו מוסדר מקטע חדש על שביל דרך נוף גאון הירדן, אשר תחילתו בין במורדות בית יוסף לכיוון נהר הירדן, משם הוא עולה לכיוון נווה אור, יורד למורדות הירדן חזרה ומגיע לכיוון הגשר הטורקי ובריכות המדגים של קיבוץ גשר.

במסגרת עבודות הפיתוח, בוצעו בחודש האחרון תעלות ומעביר מים בנחל יששכר, בסמוך לחממות בית יוסף, והוסדר הניקוז.

אורכו של המקטע 4000 מטר, מתוכו הוסדרו כ-1,000 מטר מצעים וכ- 600 מטר אספלט. המקטע כאמור מחבר בין בית יוסף לגשר הישנה והוא נגיש לכלי רכב רגילים.

20 ק"מ של נוף מרהיב ותצפיות

שביל נוף גאון הירדן עובר מדרום לכנרת ומלווה את נהר הירדן לאורך דרך המערכת הישנה מעל פיתולי גאון הירדן. אורך השביל כ-20 ק"מ ומספק לעובר בה מבט ייחודי ומרהיב על הרי הגלעד ונהר הירדן הדרומי שהוא נכס היסטורי, דתי ותרבותי בנוסף להיותו נכס טבע ייחודי. השביל קושר אתרים מזרחית לכביש 90 בתחומי מורשת, צפרות, היסטוריה וארכיאולוגיה.

לאורך השביל הוקמו 7 תצפיות, האחרונה שבהן בגשר הישנה, המצטרפת לתצפיות בנווה אור, תל ישמעאל, תצפית נחל חרוד- דרום, מעבר הגבול (מעוז חיים), תל כרפס וגאון הירדן (טירת צבי). בנוסף, נמצאת בתכנון תצפית חדשה מצפון לנחל חרוד.

השביל מתבצע כחלק מפרויקט רחב להנגשת ערכי הטבע והנוף באזור, שמקדמות מועצה אזורית עמק המעיינות, רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי והקרן לשטחים פתוחים- רמ"י (רשות מקרקעי ישראל).

מקטעים מומלצים ונגישים לכלי רכב

מגשר הישנה לגשר הרכבת על נחל תבור – מופיע בוויז "נהריים בגשר" ​

אורכו של המסלול כ- 2.5 ק"מ. כניסה למסלול: מול הכניסה לקיבוץ גשר יורדים בירידה לכיוון גשר הישנה. לפני גשר הישנה קיים עץ עם שלט של הקרן לשטחים פתוחים ורחבת כורכר, שם פונים ימינה (מזרחה) לכיוון בריכות הדגים של קיבוץ גשר.

עם ההגעה לבריכות דגים עולים על כביש אספלט של דרך נוף גאון הירדן לכיוון דרום ונוסעים במקביל לבריכות הדגים (הנמצאות ממזרח לדרך).

כעבור כ- 2 ק"ג מגיעים לגשר הרכבת התורכי על נחל תבור. שם חונים ויוצאים לטיול סביב הגשר ועורכים פיקניק בטבע הקסום. אתר גשר הרכבת על נחל תבור בניהול קק"ל ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, הוא אחד מגשרי הרכבת החיג'זאית (רכבת העמק) הרבים הפזורים במעברי הנחלים. גשר זה בולט ביופיו הייחודי נבנה מאבנים לבנות, דבר המקנה לו מראה מפואר למרות חומרי הבניה הפשוטים מהם נבנה הגשר. הגשר בנוי מעל נחל תבור בחלקו המזרחי, קרוב לשפיכתו לירדן ומהווה נקודת סיום למסלול מורד נחל תבור.

ממאגר חמדיה לירדנה, דרך תל ישמעאל – מופיע בוויז "תל ישמעאל" ו"חורשת ירדנה בית יוסף" ​

אורכו של המסלול כ- 4-5 ק"מ. כניסה למסלול: נוסעים על כביש 90 מבית שאן לכיוון צמח וטבריה, עוברים את קיבוץ חמדיה (מצד שמאל) ומגיעים לשלט המורה על פנייה ימינה למאגר חמדיה, יורדים ימינה לשביל האספלט ונוסעים כ- 2 ק"מ מזרחה, עד שהשביל יורד ומגיע לצומת טי. פונים שמאלה לכיוון צפון, השביל ממשיך למרגלות מצוק גאון הירדן במשך כ – 1 ק"מ, ולאחר מכן עולים למצוק לכיוון תצפית תל ישמעאל (סך הכל כ- 1.5 ק"מ), שצופה על נהר הירדן והמרחב. בסמוך לתצפית (מצפון) נמצאת חורשת ירדנה בית יוסף, שם מומלץ לעצור לפיקניק בצל העצים. בחורשה תמצאו פינות ישיבה והיא מאומצת ומטופחת על ידי קהילת ירדנה-בית יוסף. מהחורשה ניתן לצאת חזרה לכביש 90 דרך מושב בית יוסף.

הערות חשובות!!!

*השביל עובר בחלקו בסמוך לגדר המערכת של נהר הירדן – יש להישמע להוראות השילוט שהציב צה"ל במקום – חל איסור לנסוע על גדר המערכת.

*חלקו של השביל מותאם לכלי רכב 4*4 בלבד, חלקו עביר לכלי רכב רגילים וחלקו מתאים לרכיבה והליכה – במקטעים שאינם נגישים יש לחזור לכביש הראשי (90) ולרדת למקטע הבא.