הרחבת שיתופי פעולה לשיקום נחל תבור – ואדי אל בירה- وادي البيرة

יו"ר רשות הניקוז, יורם קרין, הוביל פגישת עבודה באגן התבור, לקידום תוכניות פיתוח ושיקום בשטחים הפתוחים בסביבת הנחל

 

12.12.23

יו"ר רשות הניקוז וראש המועצה האזורית עמק המעיינות – יורם קרין, מנכ"ל מיאהקום, סלאח נסאר ומנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, איל קנץ, קיימו בשבוע שעבר פגישת עבודה להרחבת שיתופי הפעולה לשיקום ופיתוח סביבת נחל תבור.

 

להמשך הכתבה בשפה הערבית באתר פָּאנֶט بانيت  לחצו כאן >> https://panet.com/story/3868655

 

במהלך המפגש הוצגו העבודות שהסתיימו לביצוע השלב השני של שיקום נחל תבור באזור דבורייה, נבחנו דרכים לחבר את הקהילה לשביל ולטיפוחו, ובתוך כך גם לפרויקט תחנת השאיבה של תאגיד מיאהקום (תאגיד המים והביוב של כפרי הגליל), הממוקם על הנחל.

הסיור הסתיים בסמוך לאיכסאל, שם הוצג פרויקט ראשון מסוגו, בהובלת קק"ל והשותפים, להפיכת אתר פסולת לא חוקי – לחורשה לטובת הציבור. בפרויקט נגרסה פסולת בניין רבה שהושלכה לחורשת האלון – וערה אלמלה, אשר תהפוך בהמשך לפנינת טבע. סלאח נאסר הציע כי תאגיד מיאהקום אף יחבר ברזיה עם מי שתייה לאתר ויהיה שותף מלא לשיקום הטבע לטובת הקהילות.

נאסר מסר כי: "שיתופי הפעולה עם הרשויות המקומיות, משרדי הממשלה ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, מאפשרים לנו להנגיש את השטחים הפתוחים בסביבת הנחלים לציבור כולו. העבודות כוללות פתרונות ניקוז לצד פיתוח שבילים, על מנת שכולם יוכלו להנות מהטבע וגם להרגיש מחוייבים לשמור עליו. בהזדמנות זאת אני רוצה להדגיש את חשיבות השמירה על הניקיון – קחו איתכם שקית אשפה לדרך ותשאירו את השטח נקי".

קנץ מסר כי: "אני מודה לתאגיד מיאהקום, שלוקח חלק בשיתופי פעולה רחבים עם הרשויות המקומיות, החקלאים וגופי המדינה, למטרת שיקום וטיפוח השטחים הפתוחים. ביחד נוכל לחזק את הקשר בין הקהילות שמגוררות לאורך הנחלים ואת המודעות לשמירה על טבע נקי ומטופח". 

 

מוקדי סיור העבודה של מיאהקום עם רשות הניקוז

 

סיום שלב שני בשיקום נחל תבור באזור דבוריה – איכסאל


הסתיים שלב נוסף בשביל נגיש שבוצע לאורך נחל תבור, בין דבוריה לאיכסאל, הכולל שתי פרגולות לתצפית, שאורכו 4 קילומטר. תחילתו באיכסאל וסיומו בפרגולה המזרחית של נחל תבור, בחיבור נחל חריאן. הפרויקט נמשך כשלוש שנים וכבר קיים תכנון להמשך וחיבור השביל למחצבת דבוריה.

במהלך הפרויקט שודרג קו מי החקלאות, בוצעו מעבירי מים, פיתוח שבילים ותצפיות, מפתנים ומעבירי מים, בביצוע רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, בשיתוף הרשויות המקומיות, משרד החקלאות, קרן שטחים פתוחים – רשות מקרקעי ישראל, קרן קיימת לישראל, המשרד להגנת הסביבה ותאגיד מיאהקום.

 

מיקומי התצפיות המערבית והמזרחית בנחל תבור  

נעיצת סיכה בגוגל מפות לפרגולה מערבית >> https://did.li/gihZH

נעיצת סיכה בגוגל מפות לפרגולה מזרחית >> https://did.li/OEbgT

נעיצת סיכה בגוגל מפות לשביל אכסאל >> https://did.li/Dcyaa

 

חורשת האלון – וערה אלמלה


בימים אלו מתבצעות עבודות שיקום בחורשה, שבסמוך ליישוב איכסאל, שטח אשר סבל מהזנחה, והפך לאתר לא חוקי להשלכת פסולת. הפרויקט כולל טיפול בערמות הפסולות שהצטברו בשטח –  ובהמשך האתר יהפוך לחורשה מטופחת, בדגש על המשך שמירה על ערכי הטבע, בשיתוף עם קהילות האזור.

הפרויקט יצא לדרך הודות למימון המשרד להגנת הסביבה ולשיתופי פעולה עם מועצה מקומית איכסאל וקרן קיימת לישראל.