לראשונה: כנס שיתוף חקלאי הכפרים הערביים לעידוד יוזמות לשימור קרקע והסדרת ניקוז

כנס שיתוף
מדברים מהשטח: פריצת דרך משמעותית בשיתופי הפעולה בין רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי לחקלאי הכפרים הערביים בגליל התחתון, במסגרת כנס שיתוף וחשיפת פעולות מתקדמות לשימור קרקע ופעולות הסדרת ניקוז באגן התבור
مؤتمر المزارعين في مرج ابن عامر، حوض جبل طابور، وهو مشروع حماية الأراضي الزراعية من جرف السيول، وتسوية مسار وادي البيرة، وذلك بتنفيذ سلطة تصريف مياه الأمطار، جنوب الاردن، ومشاركة مياهكم، والعمل بشراكة مع مجلس دبورية

השבוע (14.1) נערך לראשונה כנס חקלאים ליישובי עוטף הר תבור, יוזמת רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, בהשתתפות ראש מועצת דבוריה- זוהיר יוספיה, מנכ"ל תאגיד המים והביוב של כפרי הגליל התחתון- "מיאהקום"- סלאח נסאר, מנכ"ל רשות הניקוז- עובד יבין, מרכזת בכירה שימור קרקע ניקוז ומים במחוז העמקים של משרד החקלאות- אלה כהן שוורץ, נציג המשרד להגנת הסביבה- דרור פבזנר, נציגי אגודות המים דבוריה סמיר וסלמאן שהיו שותפים לארגון הכנס, יו"ר עמותת חקלאי עין מאהל- נאסר חביב אללה, נציגי אגודות חקלאיות וחקלאים מיישובי כפרי הגליל התחתון וצוות רשות הניקוז. את הכנס ליווה והנחה רסול סעדה מטעם רשת "מעוז", המלווה את תהליכי הניהול האגני המשתף שמובילה רשות הניקוז. את האירוע אירח מתנ"ס דבוריה, בניהולו של אכרם מסאלחה.

"זוהי אבן דרך משמעותית בבניית האמון ליצירת שיתופי הפעולה, והפעם הראשונה שהצלחנו להגיע לאנשי השטח ביישובים הערבים באגן התבור, במסגרת קידום תכנית אגנית לעוטף הר תבור, שבמרכזה נחל תבור – ואדי אל בירה. הכנס התאפשר הודות לתמיכת ראש מועצת דבוריה ומנכ"ל מיאהקום (תאגיד המים והביוב של כפרי הגליל התחתון)", אמר עובד יבין, מנכ"ל רשות הניקוז, אשר במהלך הכנס חשף את פעילות הרשות למשתתפים. יבין הציג את האתגרים והפתרונות האפשריים לניהול מי נגר הזורמים מהר תבור אל מרגלות הנחל, אשר באירועי גשם חריגים עלולים להציף את השדות החקלאיים. יבין הציג חלופות שונות לשימור קרקע והסדרת ניקוז, המאפשרות שימוש בקרקע החקלאית כקולטת נגר ובאופן זה לשמור על המים בשטחים, תוך המשך עיבוד העבודה והזרמת העודפים לנחל תבור.

שולחנות עגולים

זוהיר יוסיפה, ראש מועצת דבוריה, פתח את הכנס בברכה לנוכחים, ואמר כי: "אני מתרגש, זו פעם ראשונה שאנו עובדים עם רשות הניקוז בשיתוף פעולה מדהים. אני מבקש לברך את סלאח נסאר ומשרד החקלאות. זוהי התחלה של תהליך, שבו אנו מבקשים להציג לחקלאים את הפתרונות למניעת נזקי מי הגשמים לחקלאות. שיתופי הפעולה עם הרשות החלו כבר, וביצענו לאחרונה מובילי מים בנחל תבור וכעת אני מבקש את שיתוף הפעולה של החקלאים, צריך לקחת את העניין לידיים, שלא יהיו אסונות כמו שהיו במקומות אחרים".

סלאח נסאר, מנכ"ל מיאהקום, אמר כי: "לא מובן מאליו שיתוף הפעולה בין רשות ניקוז לתאגיד, למועצה ולחקלאים. התאגיד מוביל מדיניות התומכת בחקלאות- והכל למטרת מתן שירות לתושבי המרחב כולו. נרתמתי למשימה המשותפת ובשיתוף המועצה אנחנו מטפלים גם בהסתת וניתוב מי הגשמים לביוב ולנחלים".

רגע השיא באירוע היה קיום שיח משותף סביב שולחנות עגולים, שעליהם הונחו מפות ונידונו התוכניות והחלקות הפרטניות, כך שנציגי הציבור והחקלאים יכלו להביע חששות, לקבל תשובות, ולהציג את עמדותיהם. "מעבר לפעילות החשובה של שיתופי פעולה במסגרת גישת ניהול אגני הרואה בכל השותפים במרחב חלק מהתהליך, פתחנו הערב דלת לעולם חדש שמאפשר חשיפת טכנולוגיות מתקדמות לשימור קרקע ויצירת אמון במערכות הציבוריות- הידברות בונה בין כל המגזרים והקהילות, סביב הנחלים, החקלאות והאיזונים הנדרשים לניהול בר קיימא של המרחב", סיכם יבין.

עוד במהלך הכנס הוצגה למשתתפים תוכנית עוטף הר תבור וכן, איברהים זועבי חקלאי מהיישוב סולם, סיפר על עבודות שימור קרקע ועיבוד משמר, אותן הוא מבצע יחד עם רשות הניקוז ומשרד החקלאות.