בשביל הנוף

שביל חדש מנגיש את הטבע הייחודי של פארק האירוס לתושבים ומטיילים

 נחנך שביל חדש למטיילים בפארק האירוס, אשר מחבר לראשונה בין הטבע לתושבים ומעניק חווית הליכה מונגשת ועצירה בתצפיות, באחד מהפארקים היפים ביותר של התבור, המאופיין בפריחת האירוס

"בשביל הנוף – פארק האירוס": הסתיים שלב ראשון בפרויקט לביצוע שביל חדש, שינגיש לתושבי נוף הגליל ולמטיילים את אוצרות הטבע והצמחייה המאפיינים את הר יונה, שבצפון מזרח נוף הגליל.

הפארק כולו הוגדר בשטח של כ-300 דונם, כאשר בשלב זה בוצעו עבודות לחישוף שטח השביל וסלילתו, פינות ישיבה ותצפיות. גולת הכותרת של השביל, שאורכו כ-500 מטר, הוא הגשר הצף, שמעניק חוויה נוספת למשפחות ולמטיילים בשביל.

את הפרויקט מובילה עיריית נוף הגליל ביחד עם רשות הניקוז ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) – הקרן לשמירה על שטחים פתוחים.

בטקס חנוכת השביל, שהתקיים לאחרונה, אמר ראש העיר, רונן פלוט, כי: "אנחנו ממשיכים ליצור חיבורים והזדמנויות לבילוי פנאי איכותי עבור התושבים ומבקרים, והפעם בפרויקט ייחודי, המנגיש לראשונה את פארק האירוס, באמצעות שביל הליכה מוסדר, הכולל תצפיות ומאפשר בילוי משפחתי נעים בחיק הטבע. אני מודה לרמ"י ולרשות הניקוז, שזהו הפרויקט השני שאנו מובילים יחד איתם, והוא מצטרף לפרויקט פארק התבור" .

עובד יבין, מנכ"ל רשות הניקוז, אמר כי: "שיתופי הפעולה עם עיריית נוף הגליל ורמ"י, אפשרו לנו לתכנן ולבצע שבילים מונגשים, אשר מחברים בין השכונות הסמוכות לפארקים, לבין ערכי הטבע הייחודים לאגן התבור. זהו הפרויקט השני בעיר בתוך כשנתיים ועל כך תודתי לראש העיר, רונן פלוט, הצוותים, בתי הספר המאמצים והקהילות, שנרתמו כולם למטרה החשובה".

ברשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, ציינו עוד כי לצורך שמירה על ערכי הטבע והצמחייה הייחודית לאזור, בוצעה טרם תחילת העבודות העתקת גיאופיטים בליווי מקצועי אקולוגי וכי תקופת הפריחה של האירוס הנצרתי המאפיין את האזור, מתחרשת לקראת עונת האביב.

מידע על פארק האירוס

בלב העיר נוף הגליל, על הר יונה, נשתמר כתם ירוק בגודל של 272 דונם, אשר על אף לחצי הבניה מסביב הפך בחלקו במסמכים הסטטוטוריים של השטח, יער נטוע שמורת נוף, הגדרה המאפשרת שימור של ריכוזי פריחה רבים ונדירים של האירוס הנצרתי. האירוס הנצרתי הוא אחד המינים ממשפחת אירוס ההיכל, האנדמי לצפון הארץ , המתקיים במספר אוכלוסיות קטנות ומקוטעות בהרי נצרת, גבעת המורה ורכס הרי נפתלי. הפרח הייחודי מככב בסמלה של העיר וגדל על מדרונות שטופי שמש, מנוקזים היטב, שאופיים סלעי ואבני בשולי חורשים ובתות ספר. לפסגת הר יונה ערכיות אקולוגית ונופית גבוהה בהיותה שטח פתוח, לא מופר ברובו, בעל מסלע גיר אאוקני השונה משאר המסלע ברכסים סביבו. מתקיימים בו מגוון תצורות צומח ובתי גידול עם מגוון צמחים גבוה. תצורת הצומח השלטת היא יערות נטועים של אורן ואקליפטוס מלווים בשרידים של צומח הבר שאפיין את האזור בעבר.

הפארק ממוקם בפסגת ההר, בשולים הצפוניים של העיר נוף הגליל. שטח התכנית גובל מצפון וממערב בשכונות העיר וממזרח בכפר עין מאהל. בדרום מזרח נשמר רצף שטחים פתוחים חקלאים, שטחי יער ובתה, המשמשים כמסדרון אקולוגי המקשר אל יער בית קשת – יערות  הקשת הגדולה, הסובבים מדרום ומזרח במדרונות רכס הרי נצרת.

ביצוע הפארק יהווה ריאה ירוקה בלב העיר. חלקו הדרום מערבי מתוכנן כשצפ עירוני עבור השכונות החדשות הנבנות מסביבו כולל פיתוח אינטנסיבי ואזורי בילוי בחיק הטבע שנשמר בתוך הסביבה הבנויה.

בחלקו הצפון מזרחי של הפרויקט פותח פארק אקסטנסיבי לקהל הרחב, אליו יוכלו לבוא וליהנות מהפריחה המיוחדת של האירוס הנצרתי בתחילת האביב ומשאר הפריחות הרבות של גאופיטים ופרחי בר לאורך כל השנה. הפארק, אשר יהיה פתוח לכלל הציבור ללא תשלום, משלב שבילי הליכה מונגשים, בחלקם שבילים צפים מעל ריכוזי האירוסים בהתאם לתוצאות סקר מיפוי הפקעות אשר נערך במקום. לאורך השבילים משולבים פינות ישיבה ושילוט הסבר.

המקום, בעקבות פיתוחו כיער ושמורת נוף, ימשוך אליו, בנוסף למטיילים בסביבה ותושבי העיר והכפר הסמוך, גם בתי ספר מכל הארץ המטיילים באזור. קבוצות מטיילים יוכלו לבוא, לראות וללמוד על האירוס הנצרתי, מין הנמצא בסכנת הכחדה ובעל חשיבות גבוהה ביותר לשימור.

(מקור: רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, כל הזכויות שמורות)

מיקום>> https://bit.ly/3BxXVUS