טבע אורבני בעפולה: תוואי נחל חרוד יהפוך לפארק פתוח פעיל

אבי אלקבץ, ראש העיר: "פיתוח סביבת הנחל משרתת את התושבים, ומייצרת תחושת שייכות ומחויבות לטיפוח השטחים הפתוחים"


קרדיט צילום: רובי קוטר//עיריית עפולה


19.5.24

יוצא לדרך פרויקט ענק לשיקום ופיתוח מעלה נחל חרוד: עיריית עפולה, רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי ורמ"י (רשות מקרקעי ישראל), יוצאות לביצוע של שביל הליכתי ומבואות לנחל חרוד, בסמוך לרחובות המתחברים מרובע יזרעאל לתוואי הנחל.

הפרויקט כולל ביצוע פינות ישיבה, נטיעות, שביל הליכה נגיש, הסדרה ניקוזית ואקולוגית של הנחל, פרגולות מוצלות ועוד. במהלך החודש יאושר תכנון מפורט לביצוע שלב ראשון של שביל באורך של כקילומטר, שתחילתו באזור הצפון מזרחי והמשכו לכיוון דרום מערב, והוא צפוי לצאת לביצוע בחודש הבא, ולהסתיים בתוך מספר חודשים.

היקף ההשקעה בפרויקט מוערכת בכ – 6 מיליון שקל, כאשר בשלב הראשון יושקעו כ – 2 מיליון שקל, בשיתוף העירייה, הקרן לשמירה על השטחים הפתוחים (רמ"י) ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי. בימים אלו החלו ההכנות להגשת קול קורא לביצוע המשכו של הפארק.

אבי אלקבץ, ראש עיריית עפולה, סייר בשטח לפני תחילת ביצוע השלב הראשון יחד עם מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי והצוותים המקצועיים, ואמר כי: "פיתוח סביבת הנחל משרתת את התושבים ומייצרת תחושת שייכות ומחויבות לטיפוח השטחים הפתוחים, כך שיש בפרויקט ריבוי תועלות, לטבע ולאדם. במקביל לביצוע הפארק, נקדם יחד תוכניות חינוכיות, שישלבו את ילדי בתי הספר ויחזקו את הקשר שלהם לסביבה ולערכים הרבים שאנו שואבים מהטבע". אלקבץ הודה לשותפים בפרויקט, ואמר כי בחזונו הוא רואה את השטחים הפתוחים וסביבת הנחל כמוקד משיכה לטיילות בטבע אורבני יקר ערך. עוד הוא הנחה את הצוותים המקצועיים, לפעול בשיתוף עם תושבי השכונה בשלבי ההקמה והטיפוח של הפארק וכן, לשים דגש על נגישות לאוכלוסיות עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים.


קרדיט צילום: רובי קוטר//עיריית עפולה

"הפרויקט יאפשר את הפיכתו של התוואי מתעלת ניקוז לערוץ נחל עם מערכת אקולוגית עשירה ומתקיימת עצמאית", אומר איל קנץ, מנכ"ל רשות הניקוז, "בשלב זה אנו נמצאים לפני אישור תכנון מפורט, בהובלת מהנדס רשות הניקוז אופיר סלע, מהנדס העירייה, אבישי שאול ואדריכל ערן געש, ואני מאמין שבתוך כחצי שנה, עם סיום השלב הראשון, תושבי עפולה ייהנו ממפגש חוויתי וקהילתי על תוואי הנחל, וישמרו על הפארק נקי ומסודר".  

"התוכנית, שממוקמת ממזרח לעיר עפולה וגובלת במרחביה, מציעה הוספת אלמנטים המחזקים אקולוגיה מקומית, בהם נטיעת עצים מותאמים, והוספת נישות אקולוגיות שיאפשרו מעבר של בעלי חיים, יצירת שביל טיילת ראשי ושבילים נגישים לאנשים עם צרכים מיוחדים", מציין מהנדס העירייה, אבישי שאול, "הפארק ייצור יצירת אזורי שהייה הכוללים מצללות, ספסלים, מתחמי פיקניק בטבע, ועוד".

מהנדס רשות ניקוז, אופיר סלע, מציין עוד כי במסגרת ההכנות לתוכנית בוצעו פעולות למיפוי שטח התכנון, סקר מצב קיים של צמחיה טבעית לשימור ולהשבה ומינים פולשים, ניתוח הידרולוגי, חיזוק אזורי שהייה והוספת אלמנטים לתוכנית וחיזוק האופי השונה של כל מתחם לפי ייעודו המוצע, ועוד.

התוכנית נערכה על ידי משרד אדריכלים תימור. התכנון המפורט נערך על ידי אדריכל ערן געש.