לראשונה: הוכשרו "שגרירי הנחל" של בי"ס 'אופקים' בנחל בין המרחביות

תלמידי כיתות ה' הוכשרו ל"שגרירי הנחל" במסגרת תוכנית שפעלה לראשונה בבית הספר 'אופקים' מרחביה

במסגרת תכנית שנתית בשם "שגרירי הנחל" שפעלה זו השנה הראשונה בבית ספר 'אופקים' שבמרחביה, התקיימו 31 מפגשים שכללו פעילויות לימודיות וחווייתיות בהשתתפות תלמידי כיתות ה', בהדרכת שלומית פרג, מורה למדעים בבית ספר ובהנחיית תמר שובל, מרשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי.
במהלך השנה יצאה קבוצת תלמידות מובילות לנחל וערכו בו פעילויות להיכרות, חקר ופליאה בנושא החי והצומח בנחל וסביבתו, ניטור בעלי חיים במים, חקר המים כחומר, עכירות המים, מצב המים והנחלים בישראל ועוד. הקבוצה למדה להכיר את "נחל בין המרחביות", יצאה לסיור לנחל חרוד והבריכה בחורשת גדעון לצורך הכרות עם אגן ההיקוות של הנחל וביצעה פעילות שכללה צילומים שונים של הנחל. כמו כן, במהלך השנה הקבוצה נחשפה לזיהום שנוצא בנחל ודיווחה עליו לרשות הניקוז וליחידה הסביבתית של המועצה.
עם סיום תהליך הלמידה, בנו התלמידות המובילות פעילות בנושא החי, הצומח והמים, והעבירו את הפעילות לכלל תלמידי בית הספר. בין היתר הם ערכו יחד פעילות בתחנת תצפית, יצרו סירות מחומרים טבעיים, זיהו את הצמחייה בנחל עם מגדיר צמחים שהכינו, קיימו פעילות חקר וניטור עם זכוכית מגדלת ומגדיר בעלי חיים במים מתוקים וערכו חידון בנושא דו חיים. בסוף השנה הקבוצה הכינה "מתנה לנחל"- בדמות שלט פסיפס מרהיב.


שלומית פרג, מורה למדעים בבית הספר 'אופקים' סיפרה כי "זאת השנה הראשונה שאני מיישמת את תכנית "שגרירות הנחל" בבית הספר. הלמידה בנחל זימנה את הפעלת כל החושים, חיבור לסביבה ולקיחת אחריות עליה והכי חשוב – התלמידות שנחשפו לתכנית גילו מעורבות חברתית, סביבתית, ערכית והיו סוכני השינוי והחיבור בין הנחל לקהילת בית הספר ותושבי הקיבוץ והמושב שליד הנחל".
שירי פירדמן ותמר שובל מרשות הניקוז אשר ליוו את הפרויקט הוסיפו "בי"ס 'אופקים' בחר ליישם את תוכנית "שומרי הנחל" באופן ייחודי ועמוק, כחלק מתוכנית הלימודים הבית ספרית. התוכנית, ששינתה שמה ל"שגרירות הנחל", טיפחה בקרב המשתתפות הכרות עמוקה ותחושת מחוייבות לנחל בין המרחביות בפרט, לנחלים ולסביבה בכלל."
אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל ציין "אני שמח שבית הספר 'אופקים', אימץ את המקום וביקש להפוך את הפארק לחלק מהווייתו. באמצעות תוכניות לימודיות כמו 'שגרירי הנחל' ניתן להטמיע בקרב התלמידים את חשיבות השמירה על ערכי הטבע והסביבה ולאפשר להם למידה מעשית בשטח. התוכנית רק מדגישה את החשיבות הגדולה שהייתה לשיקום הנחל והקמת הפארק על ידי המועצה ורשות הניקוז."