תכירו את מעין עין ספסף המחודש שבכפר כמא

כפר קמא

עד שנות ה-50 של המאה ה-20, היה המעיין מקור לחיים עבור מתיישבי כפר כמא. כעת הוא שוקם ומהווה מקום לחיבור בין הדור הצעיר לדור המייסדים ולהיסטוריה של ההתיישבות הצ'רקסית בישראל

בטקס חגיגי (30.6.22) נחנך אחד המעיינות המזוהים במיוחד עם כפר כמא – עין ספסף:
המועצה המקומית כפר כמא באמצעות רשות ניקוז נחלים ירדן דרומי ביצעו בחודשים האחרונים עבודות שימור וחידוש של המעיין, הסדרת הגישה אליו והקמה של פרגולה לנוחות המבקרים במקום, במקביל לעבודות פיתוח נופי, פרגולה והסדרת גישה למבואה לכפר כמא. העבודות בוצעו בהובלת המועצה המקומית כפר כמא, בתכנון וביצוע רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי ובמימון רמ"י- הקרן לשמירה על שטחים פתוחים.
לצפייה בסרטון חנוכת עין ספסף >>

בטקס נכחו זכריא נאבסו ראש המועצה, אלכס רייצ'ס נציג הקרן לשמירה על השטחים הפתוחים- רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), עובד יבין מנכ"ל רשות הניקוז ותלמידי בית הספר תינאל. במהלך האירוע נחשף לראשונה שלט הפסיפס למעין ובו סמלי המורשת, אותו הכינו תלמידי כיתות ו', במסגרת תוכנית "שומרי הנחל". אחת מתלמידות בית הספר תינאל, אשר אימץ את המקום במסגרת התוכנית, אמרה כי: "תוכנית שומרי הנחל פועלת בביס כבר כמה שנים ואנו מעשירים את הידע שלנו על מקורות המים בדרך חווייתית, בליווי מדריכת רשות הניקוז חווה אליהו, הנהלת בית הספר והמועצה".

ראש המועצה, זכריא נאבסו, ציין בדבריו כי: "פרויקט כזה יכול לצאת לפועל רק כתוצאה משיתופי פעולה. לא כולם מכירים את הנוסטלגיה של הבאר אבל אין נער ונערה ביישוב שלא חווה בזמנו את סחיבת המים מכאן עד לכפר במשך שנים. המקום הזה נתן חיים לתושבי כפר כמא ולכן חובה עלינו לשמור עליו. תודה לקרן שטחים פתוחים ולרשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי על ההירתמות".
מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, עובד יבין, אמר: "תודה לצוותי התכנון, הביצוע והקהילה שבזכותם המקום הוא הרבה יותר מפרגולה – הוא מקום עם נשמה, מקום של התושבים. שיתופי הפעולה מייצרים אתגרים אבל גם הזדמנויות לחיבורי תרבות וקהילות – וזו ההצלחה האמיתית".
פרוייקט שיקום עין ספסף מצטרף למספר פרוייקטים ביניהם חידוש עין קזאן ונחל כמא שהובילה המועצה בשנים האחרונות בשיתוף עם רשות הניקוז, כל זאת למטרת רווחת התושבים והמבקרים ושימור ההיסטוריה של היישוב.

סיפורו של עין ספסף
בשנת 1876 התיישבו צ'רקסים בכפר כמא והחלו לבנות את בתיהם. תושבי הכפר הגיעו בתקופת האימפריה העות'מאנית מקווקז העשירה בנהרות ונחלים שופעי מים למקום נטוש, חרב וצחיח , מה שגרם לאכזבה רבה אך כיאה לצ'רקסים המגלים דבקות במטרה ולא מרימים ידיים , הם חיפשו מקורות מים במשך שבועות עד שמצאו את מעיין ספסאף. השם העברי עין צפצף נגזר משמו הערבי של המעיין (عين الصفصاف – שפירושו צפצפה). הועלתה סברה כי ייתכן שבעבר ניצלו את מי המעיין לגידול עצי צפצפה והשתמשו בגזעיהם לקירוי גגות.
הבאר נבנתה על ידי תושבי כפר כמא. באר זו בעלת מבנה טיפוסי לבורות המים הצ'רקסים – מבנה הדומה לחדר בצורת קובייה ומעליו קובייה קטנה נוספת עם מכסה מברזל לסגירת הפתח ושמירה על המים.
תושבי הכפר הלכו מידי יום ביומו למעיין ספסף ושבו הביתה עמוסים בדליים מלאים, מי בעגלה רתומה לשור או לסוס ומי כשהדלי הכבד על כתפו. כך עשו עד שנות ה-50 של המאה ה-20. השימוש במעיין פסק עת זכה סוף-סוף הכפר להתחבר למערכת המים של מדינת ישראל.
המעיין היה מקור המים הראשון אשר שימש את תושבי הכפר לצרכי שתייה וכעת נסגר מעגל, עם החזרה למקור שהעניק חיים לתושבי הכפר ומעניקים לו מקום של כבוד.