חדש: מעבדה חיצונית לשימור קרקע בחווה החקלאית בית שאן

ahnur ereg
שיתוף פעולה ייחודי בין "אדם בחווה"- החווה החקלאית בבית שאן, רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, עיריית בית שאן ומשרד החקלאות, הוביל להקמתה של מעבדה חיצונית לשימור קרקע בחווה החקלאית בעיר

המעבדה מהווה דגם דינמי, המאפשר למידה חווייתית על מאפייני הקרקעות, החקלאות והממשק שלהם אל הנחל. במסגרת הפעילות שקיימה החווה, סיירו תלמידי בית שאן בנחל, צפו וחקרו את הזרימות, וחזרו לדגם שבחווה, במטרה לפתור בעזרתו סוגיות הקשורות בגידולים חקלאיים, ניקוז, סחף קרקע- והכל באמצעות שיטת ה- PBL – לימוד מבוסס פתרון בעיות.

יוזמת המעבדה, מנהלת החווה, מלי-מלכה פרץ, מסבירה כי: "הרעיון שלי נולד מהרצון לחבר את תלמידי החווה למשאבים הקיימים בקרבתנו ולמצוא חיבור משמעותי ללמידה, מעבר לעבודה וללמידה חקלאית קונבנציונלית. מחוז צפון של משרד החינוך דוגל בפדגוגיה מוטת עתיד המכילה מספר עקרונות ובניית המעבדה, באדיבותה של רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, עונה באופן מובהק על עיקרון הגלוקליות והשיתופיות החל מחשיבה משותפת ועד הבנייה. עקרונות אלו ועוד מתבססים היטב בשיעורים אותם מנחה ביד רמה מורת החווה, עירית יוגב.

"במהלך הלמידה סיירו תלמידי בי"ס רמב"ם בנחל חרוד למדו וחקרו את מאפייניו על כל היבטיו :מים, בוטניקה וזואולוגיה ועם החוויה הזו הם חזרו לחווה והחלו לעבוד במעבדה החיצונית לפי שיטת ה PBL , בבנייה של נחל תוך שימור הקרקע, התבוננות ולמידה על המתרחש בזרימת המים -עד להפקת לקחים והסקת מסקנות. שיתוף הפעולה עם רשות הניקוז, בניהולו של עובד יבין ובהנחייתה הצמודה של שירי פידרמן, מובילים אותנו להמשך עשייה פורייה בשנה הבאה".

יצחק אשחר, ראש מינהל החינוך בעיריית בית שאן הוסיף כי "מדובר ביוזמה מבורכת. מעבר לתהליך הלימודי החשוב בפני עצמו היא מחברת בין התלמידים לסביבה בה הם חיים בצורה חוויתית מבלי לוותר על חקר, התבוננות ולמידה משמעותית. אנו מברכים על שיתוף הפעולה עם רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי שבא לידי ביטוי בפרויקטים נוספים במערכת החינוך שלנו".

שירי פירדמן, מנהלת מחלקת קהל, קהילה וחינוך ברשות הניקוז, מסרה כי: "אחד מעיסוקי הליבה של רשות הניקוז הינו תחום שימור הקרקע והמעבדה הייחודית מאפשרת הצצה לעולם רחב אך פחות מוכר, בו העבודה מתבצעת ברובה מתחת לפני הקרקע ואינה נראית לעין רגילה. אנחנו מברכים על היוזמה ועל שיתוף הפעולה הייחודי, בו מקבל נושא חשוב זה של שימור קרקע, באזור החקלאי בו אנו חיים, מקום של חקר ולמידת עומק. אין לנו ספק שהמעבדה החיצונית ודגם שימור הקרקע יפותח ויהווה קרקע פוריה תרתי משמע ללמידה".